ALKOTÁS: Természetbúvár akvárium
Ajánlott kor: 12 hó +
Készítsünk a természetben talált kincseinkből egy izgalmas, természetbúvár akváriumot akár a legkisebbekkel is. Nagyon kevés és egyszerű dolog szükséges hozzá, így akár nyaralás alatt is el tudjátok készíteni a saját természetbúvár akváriumotokat!
ALKOTÁS: Gyurmázzunk TERMÉSZETesen
Ajánlott kor: 12 hó +
Tudjuk,hogy sokatok kedvenc technikája a gyurmázás, aminek mi nagyon örülünk,hiszen nagyon hasznos dolog.
Arra is büszkék vagyunk, hogy az elmúlt években több száz családnak sikerült megreformálnunk a gyurmával kapcsolatos elképzeléseit és már Ti is tudjátok,hogy a jó gyurma könnyed, nagyon puha, és azonnal jól formázható.
Most egy újabb ilyen receptet hoztunk Nektek, amiből ezeknek a kritériumoknak megfelelő gyurmát készíthettek, mindenféle vesződség nélkül.
Természetes pehelykönnyű só-liszt gyurma
Hozzávalók:
– 2 bögre liszt
– 1 bögre só
– fél bögre étolaj
– 3/4 bögre kézmeleg csapvízEzeket a hozzávalókat egy tésztához hasonlóan összegyúrjuk és kész is a gyurmánk! Ha nem találod megfelelőnek az állagot, liszt és víz hozzáadásával javíthatsz rajta.
Azért erre a receptre esett a választásunk, mert ez a gyurma gyönyörűen és gyorsan kiszárad a napon és akár festhetővé is válik, ha tovább gondolnátok az alkotást.
Az alkotáshoz felhasznált alapanyagok:
– gyurma
– mindenféle termés, amit a környezetünkben találtunk.Az alkotás célja az volt,hogy megfigyeljük a környezetünkben található terméseket, majd azok lenyomatát a gyurmában.
Ez az alkotás a legkisebbek számára is kiváló mulatság, akár több napra beosztva is, hiszen a picik szeretnek gyűjtögetni, válogatni és megfigyelni. 🙂
Hagyd, hogy gyermeked megtapintsa a gyűjtött terméseket, ki-be pakolássza őket a kosárba, majd a gyurmába nyomkodja azokat. Nem baj,ha a végére nem lesz egy értékelhető alkotásotok, hiszen az út a lényeg, ahogy tapasztal. 🙂
ALKOTÁS: Varázsfa készítése igazi levelekkel
Ajánlott kor: 12 hó +
Ez az alkotás még a nagyobb gyerekek fantáziáját is beindítja, hiszen egy olyan fát készítünk el, aminek különböző, változatos levelei vannak.
Felhasznált technika:
vágás és ragasztás (kicsikkel csak ragasztás)A legkisebbek ragasszák fel a gyűjtött leveleket akár egy előre nyomatott fa sablonra. – ehhez sima stift ragasztó vagy a házi, főzött ragasztó is megfelelő lehet.
A nagyobbak pedig megfelelő méretre is vághatják a leveleket a felragasztás előtt.
Ez kiváló vágás gyakorlás is lehet, hiszen a faleveket nagyon könnyű elvágni az ollóval.
JÁTÉK
JÁTÉK: Levélvadászat!
Ajánlott kor: 12 hó +
Ahogy ígértük Nektek, a nyári hónapokban maximálisan szeretnénk kihasználni a jó időt és semmiképp nem zárnánk be Benneteket a szobába feleslegesen.
Így kimentünk hát a szabadba és Hugóék csodás kertjében levelekre vadásztunk.
Ha Nektek nincs kertetek, akkor vadászhattok egy parkban, kirándulás során, nyaralás közben stb. is.A vadászat többféle lehet:
– Magatokkal visztek néhány kártyát és anélkül, hogy letépnétek a leveleket, összehasonlítjátok a kártyán található levelet az adott fa/ növény leveleivel. Ezt a módszert 2 éves kor felett ajánljuk!– A picikkel gyűjtötök mindenféle levelet, amit csak láttok az utatok során és otthon megpróbáljátok rendszerezni őket. A legkisebbeknek ez egyáltalán nem könnyű feladat, így azt ajánljuk,hogy kezdetben 3 nagyon különböző levéllel kezdjétek ezt a jàtékot, majd ha már ügyesen megy, nehezítettek.
Tippünk:
A legkisebbek először csak tapogassák meg, szemléljék meg a leveleket. Mondd el, hogy melyik levél melyik fáról van. Figyeljétek meg a fát is, a fa törzsét, ágait. Meg is simogathatjátok azt. Minél több érzékszervet (látás, hallás, tapintás) kapcsoltok be egyszerre, annál hamarabb és gyorsabban fognak rögzülni a megtapasztalt ismeretek.A levélvadászat játszható sima párkeresőként is, ebben az esetben 2 kártyát nyomtass 1-1 fajtából.
JÁTÉK: Lebeg-süllyed turkadoboz
Ajánlott kor: 12 hó +
Ezt a játékot már egészen kis gyerekeknek is ajánljuk megfigyelésre és megtapasztalásra. Fontos, hogy ebben az életkorban még nem kell következtetéseket levonniuk a megtapasztaltakkal kapcsolatban, a megfigyelésen van a hangsúly!
– Lássák meg, ahogy egyes dolgok úsznak a víz tetején, míg mások elsüllyednek.
– Próbálják meg megfogni, elkapni a lebegő tárgyakat.
– Próbáljanak meg benyúlni a vízbe az oda elsüllyedt tárgyakért és kiemelni azokat.
Ezt a játékot akár a kerti, felfújható medencében vagy a fürdőkádban is játszhatjátok, de a videóban bemutatott (dupla) formában is elkészíthetitek. A legkisebbek számára elegendő 1 doboz is, míg a nagyobbaknál a megfigyelésen és tapasztalatgyűjtésen túl (ovis korosztály) már a halmazképzésen, különválogatáson lesz a hangsúly. Ehhez érdemes két külön dobozt elhelyezni, amibe lehet pakolgatni, rakosgatni, válogatni, rendszerezni tulajdonságok szerint (lebeg-elsüllyed a fókuszban)
A játék fejleszti:
– a szem-kéz koordinációt
– a finommotorikát
– bővíti a környezeti megtapasztalásokat
– egyszerű azonosságok és különbségek felfedezését
– a tárgyállandóságot
– a tárgyak különböző közegekben való viselkedésének felfedezését
JÁTÉK: Mesés természet – élménykutatás sablonnal
Ajánlott kor:12 hó +
Ehhez a játékhoz nagyon egyszerűen, egy egyszerű papírdoboz segítségével készíthettek sablonokat, amelyeket magatokkal is vihetitek felfedező kalandozásotokhoz.
Mit mutat meg egy-egy ilyen sablon?
Most rajtatok a sor, hogy varázsoljatok! – Vigyétek magatokkal a kivágott fát, pillangót vagy virág formát és helyezzétek egy fatörzs, füves terület vagy virágos rét elé és lessetek bele mit mutat Nektek!
Le is fotózhatjátok aztán élményeiteket! 🙂
A játék elkészítéséhez szükséges alapanyagok:
– papírdoboz
– ceruza a minta felrajzolásához
– sniccer vagy hegyes olló a kivágáshoz
A játék fejleszti:
– a megfigyelőképességet
– a környezeti megtapasztalásokat
– a kreativitást
– a rész-egész viszonyok megtapasztalását
– a gondolkodási képességeket
JÁTÉK: Szedergyűjtögetés
Ajánlott kor: 18 hó +
Néhány nappal ezelőtt kirándultunk egyet az otthonunk közelében és egyszer csak megpillantottunk egy csomó, éppen termő szederbokrot!
Kihasználtuk hát a lehetőséget és lelkesen lecsipegettük a finom, erdei csemegét, aminek egy részét már helyben el is fogyasztottuk. 🙂
És eszünkbe jutott, hogy ezt az élményünket Veletek is megosztjuk, hiszen a szeder- vagy bármilyen más gyümölcs/termés szedegetése:
– motiválja a gyermeket a felfedezésre
– fejleszti szem-kéz koordinációját
– fejleszti finommotorikáját
– nyitottá teszi a külső környezet megtapasztalására
– egyszerre több érzékszervével lehet jelen a felfedező folyamatban
Próbáljátok ki hát Ti is!
Persze arra figyeljetek, hogy csak ehető termést szabad megkóstolni!